tisdag 16 februari 2010

Dåligt samvete

Var hos Per idag, jag var idag redo och prata om det jag inte klarade av förra gången.
Jag var arg heligt förbannad på Roger, tyckte han var en svikare, men jag orkade inte att utala de orden, förra gången jag var hos Per. Det var nästan som jag skulle häda. Jag älskar Roger, han var mitt allt, men jag kände mig sviken. Han bara stack och lämnade mig kvar. Vi hade planerat en massa. Roger tänkte ta ut pension från 63 årsålder, vi skulle få tid över för varandra, medan vi ännu hade lite krafter kvar.Resa runt titta på saker som intresserade oss.
Det var vår ute, naturen vaknade till liv, fåglarna kvittrade, allt var ljuvligt. Han är till läkaren för han känner sig trött och hängig, kommer hem och säger att han har lungcancer, hela världen vänds upp och ner, ett mer eller mindre kaos inträffar. OK cancer går att bota, så vi har båda hoppet, han är tidvis väldigt risig, det är olika undersökningar, fram och tillbaka mellan Huddinge, Karolinska, Nacka och Södersjukhuset. Inte många dagar i veckan som vi är för oss själva. Senare under sommaren blir ASIH inkopplade, ibland var de här två gånger i veckan, men när han reagerade på pencilinet, och det slog ut först magen senare fick han utslag över hela benen, då sprang de här en till två gånger om dagen. Visst var det skönt med den hjälp vi fick, men samtidigt så kändes inte hemmet som vårat utan allmän egendom. Slutet gick väldigt fort, jag var inte beredd, det kom som en chock. Vet inte om jag blundade, inte tog in hur dålig han var, ville kanske inte se det. Jag hoppades in i det sista.
Per förklarade för mig att det var naturligt att känna så här, men det var inte Roger jag var sur på utan sjukdomen, fast Roger fick klä skott för det.Jag har känt mig som svikare, ransakat mig, gjorde jag allt kunde jag gjort mer och hur, kan inte komma på något bra svar på det.
Just nu är själen ett stort öppet sår, som gör förbaskat ont ibland. Försöker att pigga upp mig med lite blommor, och det fungerar rätt bra. Bara jag blir klar med alla papper, det tar emot vissa dsagar, så får jag ett ryck och får lite gjort. Hittade en försäkring där jag står som förmånstagare i måndags, för det kom ett papper från Handelsbanken liv. Det är bara att tacka och ta emot. Jag börjar och oroa mig för skatten, får nog ta ett samtal med banken. Synd att man är så dåligt insatt i sånt här.
Igår fick jag papper från kommun om hemtjänsten, fattade inte något, det var om avgiften för hemtjänsten under kommande år. Rogers förmodade inkomst och min. Hon som satt med det här reagerade inte fast det stod änkepension på mina ekonomiska beräkning.Jag ringde och talade om hur läget var, hon bad om ursäkt, hon hade inte fått någon uppgift på att han avlidit.I dagens datoriserade samhälle skulle det här inte behövas om myndiheterna fick samköra sina register.

2 kommentarer:

  1. Just den där ilskan tror jag är rätt vanligt. Så kände jag när mamma gick bort också. Vi hade ju så mycket ouppklarat mellan oss så jag var skitförbannad på henne som svek innan vi var klara med den biten. När exets mormor dog så fick fd svärmor spel på begravningen. Hon bankade på kistan och sa flera gånger: Vi som skulle tvätta ihop på lördag. Det var också ilska över att ha blivit sviken.

    Extrapengar är väl alltid bra att få. Hoppas det blir en slant som du kan unna dig något. Det är bra att du försöker uppmuntra dig själv. Pappa har pratat om att han kanske ska åka på en bussresa. Det tycker jag låter sunt att han unnar sig något sådant. De reste ju en del med husbilen så att åka på en bussresa är ju en bra grej när man är ensam. Det är kanske lite skönt också att du har Rickard kvar så du inte blir helt solo.

    Skit av handläggaren att inte ha bättre koll.

    SvaraRadera
  2. Förstår att det är så att man känner ilska, men jag blev så överraskad hade inte en tanke på att det är vanligt, tyckte bara att jag bar mig illa åt, kanske bra att man får prata ut om sånt.
    Bussresa har jag också varit inne på, det är ett bekvämt sätt att färdas runt på, och man behöver bara följa med, inte ta ansvar för något annat än sig själv.
    FK borde väl informerat henne om läget, det måste kännas kymigt för henne att göra sådana här fadäser

    SvaraRadera