fredag 22 januari 2010

Aktiv dag

Idag var det besök hos sjukgymnasten, och när jag ändå var i Handen så tog jag en tripp till centrum. Var inne på bokhandeln och fick äntligen agendan köpt och tackkort. Var så in på Synsam och skulle beställa tid för synundersökning, döm om min förvåning de hade tid med mig 1½ timma senare. Under tiden gick jag och tog en fika och en semla som lunch.
När jag kom tillbaka till Synsam så kollade jag bågar, oj vad mycket bågar det fanns, men hitta några som tilltalade mig var inte lätt, jag hade till slut hittat 2 par, så såg jag lite längre ner hade de bågar där hittade jag ett par, de satt perfekt och jag passade i dem. Kollade så prislappen, trodde inte mina ögon. De jag tittat på tidigare låg på 1800 kr och upp till 2800 kr. De här kostade 1050 kr. Det var inte Dior, Kalvin Klein, Pucci eller Boss, Detta var Diesel. Så var det dags för synundersökningen, Det opererade ögat var rätt OK syn men brytningsfelet var kvar. Vänstraögat var sämre men det är gråstarr som gör det. Läsglasögonen var bra så de behövde jag inte byta glas i, hon justerade dem så att de hänger kvar på näsan.Hon skulle sen ha mig att titta rakt fram, hihi..... Efter en stund säger hon är du vindögd Skelar du med ögonen. Nä det vet jag inte. Hon tar en penna och ska ha mig att titta på ändan när hon för den mot och från mina ögon. Hon skrattar så säger hon du byter öga hela tiden, de far inte iväg utåt i sidled, utan jag titta på ett öga i taget. Ja säger jag när jag är trött brukar jag säga på skoj att jag vilar ett öga i taget. Det höll hon med om att jag gjorde. Jag berättade att när jag var hos en ögonläkare i min ungdom så sa dem att jag var enögsläsare. Har alltid funderat på vad de menade men nu vet jag, det där sker automatiskt och hjärnan är så inställd på det att jag märker ingenting. Nu förstår jag när jag är hos ögonläkare och de blir irriterade för jag inte tittar rakt fram, jag vet att jag försöker men tydligen flaxar ögonen iväg och läkaren blir irriterad.Nu tog jag inte de dyraste varianterna av glas, progresiva antireflex och lite tonade. för att mitt vänsteröga kommer ju att försämras och det kommer ju att bli operation, så det är onödig utgift att lyxa till det hela. det gick ändå på 5900 kr. Men jag måste ju ha dem för att klara av tillvaron. Jag åkte så hem och kände mig nöjd med min dag. De hade även varit och justerat hissdörren så min dörröppnare fungerade när jag kom hem.

2 kommentarer:

  1. Vilken bra optiker som kunde ge dig svar på de där frågorna. Att du inte köper glasögon på Specsavers. De är ju mycket billigare. För något år sedan var jag med Anna-Karin när hon köpte nya glasögon. Hon har rejält synfel så det är inte bara läsglasögon. Fast de är ju inte progressiva heller. Men hon fick två par för under tvåtusen kronor. Jag har för mig att jag läst att man kan få progressiva för under tretusen. Jag skulle behöva nya men just nu står det långt ner på önskelistan. Klarar mig skapligt med ÖB:s läsglasögon.

    SvaraRadera
  2. Jag måste ju ändå fixa synundersökningen och den tar de rätt bra betalt för om man inte köper glasögon av dem,jag hade läsglasögon från gubbdagiset förut för jag hade förlagt mina läsglasögon, de var en bra hjälp i nöden, fast de var inte hundra procentare.

    SvaraRadera